۲) مدیران را وارد صحنه کنید: بهترین روش برای حداکثرسازی توانمندیهای کارکنان، اقدام از طریق مدیران آنهاست. تقریبا از هر ۱۰ کارمند هفت کارمند که معتقد است مدیر او بر توانمندیها و نقاط مثبتش متمرکز شده است، دلبستگی کاری بالایی از خود نشان میدهد. برعکس وقتی کارکنان اعتقاد ندارند که مدیرشان بر توانمندیها و نقاط قوت آنها متمرکز شده است، میزان دلبستگی کاریشان به میزان فاحشی افت میکند. همراستا بودن مدیر با برنامههای تقویت توانمندیها امری حیاتی است، زیرا این مدیران هستند که در بالا کشیدن سطح توانمندی کارکنان مسوول هستند.
۳) آگاهی و اشتیاق را در سطح شرکت گسترش بدهید: وقتی مفاهیم توانمندی به درستی به کارکنان منتقل شود، آنها بیشتر توانمندیهایشان را بهکار میگیرند. برای مثال یکی از شرکتهای مورد بررسی که در زمینه خدمات مالی فعالیت میکند، پنج نقطه قوت هر کارمند را در محل کارش نصب کرده بود که باعث میشد کلیه کارکنان نقاط قوت همکارانشان را به یاد بسپارند. همچنین رهبران سازمانی باید راهبردهای کسبوکارشان را در قالب مزیتهای رقابتی که همان توانمندیهای سازمان است با کارکنانشان در میان بگذارند. همچنین آنها نیاز دارند توانمندیهای کارکنان را مورد تشویق قرار بدهند تا افراد برای نشان دادن نقاط قوتشان ترغیب شوند.
۴) موقع تشکیل تیمهای پروژه به توانمندیهای افراد توجه کنید: رهبران سازمانی نباید صرفا بر افزایش توانمندی کارکنان به صورت انفرادی متمرکز شوند، بلکه آنها باید موقع تشکیل تیمها به استعدادهای ذاتی هر فرد نیز توجه کنند. مسوولیتها باید بر اساس اینکه چه کاری با طبیعت هر فرد سازگاری بیشتری دارد به او واگذار شود. برای مثال، قرار دادن دو فرد بهعنوان همکار که در حوزه توانمندیهایشان با هم همپوشانی دارند، میتواند در تحقق اهداف تیم نقش مهمی داشته باشد.
۵) ارزیابی عملکرد افراد را بر پایه نقاط قوتشان سازماندهی کنید: در سازمانهایی که فرهنگ سازمانی بر مبنای رفع نقاط ضعف بنا نهاده شده است، حتی آن دسته از مدیران و رهبران سازمانی که علاقهمند به توسعه توانمندیهای کارکنانشان هستند، مسیر دشواری را پیش روی خود مییابند. مدیران باید ارزیابی عملکرد را طوری سازماندهی کنند که کارکنان را به بهکارگیری استعدادهایشان تشویق کند و به آنها مسیر ارتقای توانمندیهایشان را نشان بدهد. در همین راستا بیان روشن انتظارات و هدفگذاری قابل اجرا برای کارکنان امری ضروری است.
جذب و نگهداشت منابع انسانی با استعداد و کارآمد
۶) شبکهای از متخصصان حوزه توانمندی در سازمان ایجاد کنید: قهرمانان و پیشگامان یک سازمان در حوزه توسعه توانمندیها آن دسته از کارکنانی هستند که نقشی کلیدی در حمایت از سایر کارکنان برای بهکارگیری توانمندیهایشان دارند. این افراد همچنین به پیشبرد برنامههای توسعه توانمندی در سازمان و حفظ انرژی مورد نیاز برای ادامه راه کمک میکنند. در بهترین حالت، این افراد میتوانند موجب شوند که سازمان به سطوح عملکردی در کلاس جهانی دست پیدا کند. شناسایی و سازماندهی این افراد از سوی رهبران سازمان امری ضروری است.
۷) فرهنگ توانمندی محور سازمان را با برندتان پیوند دهید: برندی که بتواند فرهنگ توانمندی محور سازمان را بازتاب بدهد، مسیرهای طولانی را برای موفقیت سازمان خواهد پیمود. چنین برندی نوع درستی از آدمهای جویای کار را به سازمان جذب میکند، ضمن اینکه برای مشتریان نیز جذاب خواهد بود زیرا میتواند نقاط تمایز سازمان را نسبت به رقبا بهتر نشان بدهد.