مزایای استفاده از سیستم ERP (سامانه برنامه ریزی منابع سازمان)
پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۱۲ ب.ظ
- مزایای استفاده از سیستم ERP:
- ۱-این سامانه طیف گسترده ای از عملیات سازمان را پوشش می دهد و فرض سودمندی در برابر هزینه را تحقق می بخشد و فرصت مناسبی برای به روز کردن رویه ها،خط مشی ها و یکنواخت کردن آنها فراهم می کند.
- ۲- این سامانه اطلاعات و گزارشات را برای اهداف تصمیم گیری فراهم می کند و نارسایی های محیط کار را آشکار می سازد.
- ۳- این سامانه در تولید اطلاعات بموقع برای مدیریت در پاسخگویی به بهبود کنترل و تصمیم گیری راهبردی تواناست.
- ۴- از راه کد گذاری اطلاعات باعث اثربخشی گردیده و کاهش در چرخه گزارشگری مالی ایجاد می کند و باعث می گردد صورتهای مالی جهت استفاده کنندگان برون سازمانی بسیار به موقع تهیه گردد.
علی خویه
www.khooyeh.comwww.khooyeh.ir
www.gmas.ir
مشاور ارشد مدیر عامل
مشاور مدیران برتر شرکت های بزرگ
مشاور ارشد مدیران عامل سازمان های ملی و بین المللی
مشاور ارشد مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برند های معتبر
- ۵ – ERP باعث کاهش هزینه و بهبود کارایی سازمان می گردد.
- ۶ – ERP باعث توسعه تصمیم گیری با تامین اطلاعات صحیح و به روز در سازمان می گردد.
- ۷ – باعث تغییر تمرکز از برنامه نویسی کامپیوتری در سازمان به بهبود فرآیندها می گردد.
- ۸ – ایجاد یکپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری در اطلاعات موجود در سازمان.
- ۹- استاندارد سازی فرآیند های سازمانی و اطلاعات مربوط به منابع انسانی سازمان ، صرفه جویی در زمان و جلوگیری از دوباره کاریَ
- معایب وموانع استفاده از سامانه ERP :
- ۱ – دشوار بودن پیاده سازی این سیستم در سازمانها
- ۲ – استفاده از این سامانه بسیار هزینه بر و گران قیمت می باشد و سرمایه عظیمی از یک شرکت یا سازمان را می بلعد.بطوریکه پیاده سازی آن در شرکتهای کوچک ۱۵ میلیون دلار و در شرکتهای بین المللی حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارد.علاوه بر مبلغ فوق شرکت باید هزینه گزافی بابت نگهداری و به روز رسانی این سیستم بطور سالانه متقبل گردد.
- ۳- زمان بر بودن پیاده سازی این سامانه،بطوریکه پیاده سازی آن به حدود ۲۱ ماه زمان نیازمند است.
- ۴ – استفاده از این سامانه یک تصمیم گیری راهبردی است و در حقیقت روی موفقیت آن و سرنوشت سازمان شرط بندی می گردد.
- ۵ – با توجه به عادات کارکنان به روشهای سنتی؛معمولا کارمندان در مقابل تغییرات در سازمان از خود مقاومت نشان می دهند.
- شباهت ها و تفاوتهای بین ERPو SEM(سیستم مدیریت سازمانهای استراتژیک)
- ۱- سیستمهای ERPمبادله مدارند.ولی سیستمهایSEMتجزیه و تحلیل مدارند.
- ۲- سیستمهای ERPمعمولا در تمام سطوح تبادلی عمل می کنند. در حالیکه سیستمهای SEM در سطوح استراتژیک کاربرد دارند.
- ۳-سیستمهایERPمعمولاسیستمهای (مدولار) مبتنی برتکنولوژی(CLIENT/SERVER) ،سیستمهای جامع،وظیفه ای و بنیانی بوده که با سیستمهای خارجی در تعامل هستند.
- ۴- تمرکز سیستمهای ERP بر سطوح تکنیکی و عملیاتی است.ولی تمرکزسیستمهای SEM بر سطوح تاکتیکی و استراتژیک می باشد.
- سیستمهای تشکیل دهنده سامانه ERP :
- سامانه ERP شامل مجموعه های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه های مختلف آن پدید می آورد.
- ۱- مجموعه اطلاعات پایه سازمان
- ۲ – مجموعه اطلاعات پایه کنترل پروژه
- ۳ – مجموعه اطلاعات پایه تولید و سرویس
- ۴ – مجموعه اطلاعات پایه لجستیک و تدارکات
- ۵ – مجموعه اطلاعات پایه منابع انسانی
- ۶ – مجموعه اطلاعات پایه مــــا لی
- ۷ – مجموعه زیرسیستم های لجستیکی
- ۸ – مجموعه زیر سیستم های تولید
- ۹ – مجموعه زیر سیستم های مالی
- ۱۰- مجموعه زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی
- ۱۱ – مجموعه زیر سیستم های اطلاعات فنی
- ۱۲ – مجموعه زیرسیستم های اداری
- تقسیم بندی فوق بصورت مطلق نبوده و در سازمانهای مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیت های در حال انجام تغییر می کند.
- هر یک از سیستمهای فوق با یک پایگاه اطلاعات واحد در ارتباط است و اطلاعات خود را با دیگر سیستمها به اشتراک می گذارد.
- با توجه به نوع فعالیت و بزرگی و کوچکی و پیچیدگی سازمان؛زیر سیستمهای یک سامانه ERPتعیین می گردد.و با توجه به نیاز سازمان عملیات انطباق(CUSTOMIZING)صورت می گیرد.و سپس آموزش و پیاده سازی انجام می گیرد.
- معمــــاری ERP:
- سیستمهایی که ERP را در سطح سازمانها پیاده می کنند بصورت لایه ای پیاده سازی می گردند.بنابراین یک نرم افزار ERP که در یک شرکت پیاده سازی می شود، باید عملیات زیر را پشتیبانی و یکپارچه نماید.
- ۱- کنترل مالی(CONTROL INVENTORY)
- ۲- صورت حساب مواد(BILL OF MATERIAL)
- ۳-برنامه ریزی نیازمندی ها(REQUIREMENTS PLANNING)
- ۴-حساب هزینه ها (COST ACCOUNTING)
- ۵- برنامه ریزی بودجه (BUDGETING)
- ۶- خرید و دریافت(PURCHASING / RECEIVING)
- ۷- سفارش فروش و حمل( SALES ORDER/SHIPPING)
- ۸- عملیات هر روند (WORK IN PROCESS)
- ۹- مدیریت تولید(PRODUCTION MANAGEMENT)
- ۱۰-کنترل سطح کارخانه(CONTROL SHOP FLOOR)
- ۱۱- سربرنامه تولید(MASTER PRODUCTION SCHEDULE)
- ۱۲- پیگیری پروژه(PROJECT TRACKING)
- ۱۳- حسابهای قابل دریافت(ACCOUNTS RECEIVABLE)
- ۱۴- معین عام( GENERAL LEDGER)
- ۱۵- حسابهای قابل پرداخت(ACCOUNTS PAYABLE)
- ۱۶- انبار و توزیع(WAREHOUSE /DISTRIBUTION)
- ۱۷-مشخصه های بارز سیستم( HIGHLIGHTS SYSTEM)